درمان خجالتی شدن در بزرگسالی

کم رویی معمولا در بین کودکان رایج است و در اغلب موارد با مرور زمان درمان می شود. اما اگر این کم رویی در سنین بزرگسالی نیز در فرد درمان نشده باشد؛ برای او دردسر درست می کند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید وقت آن رسیده تا به سراغ درمان خجالتی شدن در بزرگسالی بپردازید. این ویژگی می تواند زندگی شما را در تمام ابعاد تحت شعاع قرار دهد.

فرد خجالتی توانایی نه گفتن و ابراز وجودش را ندارد به همین دلیل قبل از ازدواج این افراد باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند. او به خوبی نمی تواند شخصیت و مهارت هایش را به دیگران نشان دهد و در این زمینه با مشکل روبرو می شود. در حالی شما می توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید و با یادگیری مهارت های لازم کم رویی را کنار بگذارید.

انواع دسته بندی خجالت و کم رویی

به طور کلی خجالتی شدن در بزرگسالی شدت و حد اندازه مخصوص به خودش را دارد. اغلب افرادی در بازه های مختلفی از زندگی با قرار گرفتن در موقعیت های ناآشنا احساس خجالت و ناراحتی می کنند. این موضوع کاملا طبیعی است. در حالی که دسته دیگری از افراد هستند که خروج از منزل و قرار گرفتن در هر محیط می تواند آن را هراسان کند. در کلینیک ایران به درمان خجالتی شدن در بزرگسالی می پردازیم.

این موضوع را نباید پیش پا افتاده در نظر بگیرید و بگویید که نیازی است از خانه خارج شوم. این کار موجب می شود تا همیشه از دیگران بترسند و بسیاری از موقعیت های شغلی و تحصیلی موفق زندگیشان را از دست بدهند. همچنیین موجب می شود تا از زندگیشان لذت نبرند.

شناخت دلایل و علل کمرویی و خجالتی

تحقیقات نشان داده که حدود ۱۵ درصد از نوزادان به طور ژنتیکی از بدو تولد خجالتی هستند. از نظر بیولوژیکی این افراد حس خجالت را از تجربیات اجتماعی که دارند؛ حس می کنند. والدینی که نسبت به فرزندانشان زیاد حساس هستند و بیش از اندازه از آنها مراقبت می کنند؛ حس خجالتی شدن را بیشتر از کودکان دیگر در آنها تقویت می شود.

نشانه های خجالتی بودن در همان سنینی کودکی با گوشه گیری و عدم تمایل کودک به حرف زدن در کودک نمود پیدا می کند. خجالتی شدن در بزرگسالی نیز با گوشه گیری و عدم تمایل به برقرار ارتباط با دیگران همراه است. برای همین دلیل افراد اقدام به درمان خجالتی شدن در بزرگسالی می کنند.

روش های درمان خجالتی شدن در بزرگسالی

دقت داشته باشید که خجالتی شدن در بزرگسالی در کاهش اعتماد به نفس تاثیر مستقیم می گذارد. خجالتی بودن می تواند تمام زندگی فرد را تحت شعاع قرار بدهد و اثرات منفی بر موقعیت های مثل مدرسه و روابط عاطفی آنها بگذارد. بهترین راهکاری که پیش روی شماست برای درمان این اختلال این است که از یک روانشناس کمک بگیرید.

در طول جلسات روانشناس به شما تکنیک های ریلکس را آموزش می دهد. روانشناسی که برای درمان خجالتی شدن در بزرگسالی انتخاب می کنید باید بتواند در طول درمان صبور و با آرامش باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای درمان آن اصلا به فکر روش ها خودسرانه و دارو درمانی نروید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *